Wednesday, March 16, 2011

RADIOAKTIF MENCACATKAN KELUARGA

KESAN-KESAN RADIOAKTIF KEATAS  KESIHATAN 
Kesan kesihatan sesuatu dos sinaran bergantung kepada beberapa faktor, termasuk - mangnitud dos yang diserap - jenis sinaran - kuasa penusukan sinaran - kepekaan sel & organ penerima - kadar dos yang dikenakan - kadaran sel, organ & tubuh manusia yg terdedah.

Apabila partikel alfa & beta dan sinaran gamma menembusi sel hidup, @ bahan lain, ia memindahkan tenaganya melalui satu siri perlanggaran dengan atom @ nukleus bahan penerima. 

Banyak molekul menjadi rosak dalam proses ini, apabila ikatan kimia dipecahkan dan elektron hilang (pengionan). 

Lebih tinggi pengionan diamati, maka lebih tinggi keamatan kerosakan biologi ke atas sel.

Kesan biologi dari penembusan ini boleh dikelaskan sebagai somatikdan genetik. 

Kesan somatik adalah impak kepada individu yang terdedah secara langsung kepada sinaran & merangkumi kerosakan kepada sistem peredaran, karsinogenesis, penyusutan fungsi organ & kematian sel. 

Kesan genetik berlaku kerana sinaran mengion merosakkan bahan genetik sel dan boleh menyebabkan pemecahan kromosom. Kesan genetik tidak kelihatan kepada individu yang menerima sinaran, tetapi dipindahkan kepada anak dan keturunannya.

Penyakit sinaran (gangguan sistem peredaran, loya, kehilangan rambut) & kematian adalah kesan somatik akut yang berlaku selepas dedahan yang tinggi spt drpd bom nuklear @ terapi sinaran yang intensif. 

Setakat ini, tdk ada kematian akibat sinaran drpd kemalangan loji penjana elektrik, w/pun kemungkinan berlaku kemalangan mungkin ada.

Bagi manusia, adalah dianggarkan satu dos sinaran gamma sebanyak 400 hingga 500 rad yang dikenakan ke bahagianutama badan dalam masa yang singkat akan mengakibatkan kematian dalam masa beberapa bulan. Kebanyakan mamalia menunjukkan darjah kepekaan yang sama kepada LD50 (dos maut yang mengakibatkan 50% kematian dalam masa 30 hari)

Dos yg lebih rendah ttp melebihi 100 rad, akan menyebabkan muntah2, diarea & loya kpd manusia; keguguran rambut biasanya boleh dilihat dalam tempoh 2 minggu selepas seseorang terdedah kpd 300 rad @ lebih. 

Kecuali berlakunya perang nuklear, hanya LET (kadar pemindahan tenaga linear) rendah perlu diberi perhatian sbg bahan pencemar

Haliza Abdul Rahman, PhD

No comments:

Post a Comment

Hantar Aduan Muslim Disini

http://ho.lazada.com.my/SHEKdp

Popular Posts