Monday, June 28, 2010

Kanser Payudara

BEIJING--Hasil satu studi dari pusat penelitian di Seattle baru-baru ini memperlihatkan ubat yang dikenal dapat mengubati kanser payudara kemungkinan besar menimbulkan gejala yang lebih berat, demikian laporan media Rabu (26/8).

"Tamoxifen", yang diperkenalkan pada 1978, digunakan untuk mencegah terjadinya kanser pada wanita yang sudah menjalani pembedahan membuang tumor mereka. Namun studi terbaru ini menunjukkan bahawa penggunaan ubat tersebut memberi kesan peningkatan ketumbuhan agresif sebanyak empat kali ganda kepada payudara yang sihat

"Semua pengubatan memiliki risiko dan manfaat," kata Dr. Christopher Li, anggota Fred Hutchinson Cancer Research Center di Seattle.


Studi baru itu, yang menilai kemungkinan perkembangan kanser baru pada payudara kedua, mendapati bahwa perempuan yang menggunakan "tamoxifen" selama lima tahun menghadapi kemungkinan 60 peratus terselamat daripada serangan tumor baru sensitif-estrogen dibandingkan wanita yang tidak menggunakannya pada payudara kedua, dan 40 peratus lebih rendah risiko terserang sebarang ketumbuhan baru dari jenis apapun.

Banyak ahli lain sependapat bahwa studi baru tersebut bukan alasan bagi pesakit kanser payudara untuk berhenti menggunakan "tamoxifen". "Yang harus kita ingat ialah 'tamoxifen' menyelamatkan nyawa," kata Dr. Victor Vogel, Wakil Presiden Penelitian Nasional di "American Cancer Society".
ant/xinhua-oana/itz




Kanser payu dara
Disertakan oleh hpa news
Saturday, 14 June 2008
Terakhir dikemaskini Tuesday, 17 June 2008
Kanser payu dara pembunuh utama

Produk HPA Untuk kenser Payu dara :

HERBA REBUSAN FISALIN B ,SHARK CARTILAGE,
ROSELLE , KOPI RADIX ,
Herba khas :
HERBA KHAS SIRIH HUTAN HERBA KHAS
MAHKOTA DEWA (kanser & tumor);MINYAK PATI SEPANG + FISALIS (PAYU DARA);HERBA IMUNITI

Rawatan Saraf:Jika anda dapati tapak tangan anda sentiasa berpeluh pada sebilang masa,dalam konsep perawatan saraf tindakan tersebut menunjukkan bahwa sel-sel kanser sedang aktif dalam tubuh anda.Dapatkan rawatan segera.Sebaik-baik rawatan adalah pencegahan awal.Gunalah ubatan herba yang tidak mengandungi bahan kimia(non-chemical medicine).

Ubatan herbal HPA melepasi piawaian Farmaseutikal Kebangsaan dan terdapat tag MAL XXX pada botol atau bungkusan produk.Setiap produk dihasilkan oleh para pekerja yang sentiasa berwudhu',Menjaga Solat Dhuha, Solat berjemaa'h serta sentiasa di motivasi dari semasa kesemasa.Konsep perubatan HPA adalah Halal,Suci dan bersih.Testimoni produk juga amat membanggakan!Alhamdulillah.

(Petikan utusan online )

PUTRAJAYA 9 Jun - Sebanyak 31 peratus pesakit kanser wanita di negara ini terdiri daripada pesakit kanser payu dara yang menjadikan kanser itu kekal sebagai pembunuh utama wanita.
Menteri Kesihatan, Datuk Liow Tiong Lai berkata, peningkatan kanser tersebut bukan sahaja dikesan di negara ini tetapi berlaku di seluruh dunia.''Berdasarkan statistik pada 2003, sebanyak 3,738 kes baru untuk kanser payu dara telah dilaporkan di negara ini.
''Di peringkat dunia pula, 1.05 juta wanita menghidap kanser payu dara setiap tahun," katanya kepada pemberita
selepas merasmikan Persidangan Kemas Kini Patologi Payu Dara di Hospital Putrajaya di sini hari ini.
Tiong Lai berkata, hanya 20 peratus pesakit kanser payu dara menerima rawatan awal sekali gus menyebabkan ramai pesakit gagal disembuhkan.

''Jika pesakit menerima rawatan pada peringkat awal maka peluang sembuh adalah mendekati 100 peratus.

''Jika pesakit menerima rawatan selepas kanser merebak ke bahagian badan lain, peluang sembuh adalah kurang daripada 50 peratus," katanya.

Sehubungan itu, beliau menyarankan wanita yang berumur 20 tahun ke atas menjalankan ujian sendiri dari semasa ke semasa.''Wanita berumur 30 tahun ke atas juga dinasihatkan supaya menjalankan ujian di pusat perubatan setiap tahun,''katanya.
Kata beliau, rawatan untuk pesakit payu dara boleh diperolehi di 55 hospital kerajaan manakala empat hospital iaitu di Putrajaya, Kuala Lumpur, Johor Bahru dan Kota Bahru menyediakan pembedahan 'endocrine' untuk pesakit.
''Buat masa ini, kita mempunyai enam pakar untuk pembedahan ini manakala enam lagi sedang menjalankan latihan,"
Tambahnya, hospital kerajaan mempunyai 60 ahli patologi anatomical dan seorang daripadanya merupakan pakar dalam patologi payu dara.
''Pakar patologi payu dara ini ditempatkan di Hospital Putrajaya," katanya.

No comments:

Post a Comment

Hantar Aduan Muslim Disini

http://ho.lazada.com.my/SHEKdp

Popular Posts