Monday, August 30, 2010

Anda Makan Buntut Ayam?

TAHUKAH ANDA BAGAIMANA BURGER, SOSEJ, MEATBALL DAN LAIN LAIN  PRODUK MAKANAN BEKU SEJUK AYAM& DAGING LEMBU DIHASILKAN SECARA KOMERSIAL.

       Kulit , buntut, stok ayam, perasa ayam, MSG dan lemak ( untuk daging lembu hanya trimming sahaja dugunakan. Trimming adalah bahagian daging yang tidak dapat jual sebagai daging kerana terlalu banyak lemak ) digunakan untuk menghasilkan produk makanan sejuk beku.  Kandung daging / ayam terlalu kecil dan untuk  mendapatkan rasa daging/ayam pelbagai bahan tiruan yang tidak Toyibban digunakan. Kegunaan bahan bahan tiruan dan terlalu banyak lemak mengancam kesihatan manuaisa sebab itulah ia digelarkan JUNK FOOD

Inspections of beefBagaimana kilang yang membuat burger dan soej menghasilkan produk yang murah adalah dengan mengunakan MRM
  
Lebih dasyat adalah kegunaan  MRM (MRM adalah singkatan untuk Mechanically Recovered Meat) 
                           
Dalam proses MRM semua bahan ayam dan daging termasuk tulang dimasukkan kedalam mesin MRM, mesin ini akan hancur semua tulang denagn begitu lebut hingga texturenya adalah sama seperti isi ayam dan daging.

Dengan bahan MRM pengilang akan campur pelbagai Protein Soya, Pestured Vegetable Protein, Perasa ayam/daging. MSG, Perisa ayam/daging, Stok ayam/daging, Kulit & Buntut ayam dan lain lain kimia untuk dapatkan rasa ayam atau daging.

Bayangkan kita sekeluarga makan produk yang hanya layak dimakan oleh kuching dan binatng peliharan lain. Demi keuntungan dan untuk menghasilkan produk murah inilah caranya.  APAKAH KESAN BURUK TERHADAP KESIHATAN KITA. SEKELUARGA
  
Tuan/ Puan boleh baca sendiri bertapa bahayanya semua bahan bahan MRM dan mengapa ianya diharamkan di Europah dan kebanyakkan negara lain.

______________________________________________________________________

It is being used because it is so blinking cheap
David Walker
Trading standards officer

No-one yet knows how many consumers ate meat infected with BSE in the 1980s.
But as investigations continue into how potentially contaminated produce entered the food chain, so-called 'mechanically recovered meat' (MRM) is believed to carry the most risk of being infected.








http://www.azzain.com                     

No comments:

Post a Comment

Hantar Aduan Muslim Disini

http://ho.lazada.com.my/SHEKdp

Popular Posts