Tuesday, June 22, 2010

Ibu : Bayi, Obesiti & ASI

IBU : BAYI, OBESITI & ASI

· Tekanan semasa bekerja bagi wanita hamil dapat meningkatkan kemungkinan bayi yang lahir dalam kadar berat badan yang rendah.Begitu juga penurunan berat badan janin akan berlaku jika wanita hamil masih terus bekerja lebih dari 32 jam per minggu.Hal ini dinyatakan melalui sebuah penelitian oleh American Journal of Public Health.

· Central Obesity atau masalah pertambahan ukur lilit pinggang kerana kegemukan lazim nya berlaku kepada wanita selepas tempoh bersalin.Ia juga kiraan indeks susuk tubuh pada usia sekitar 30 tahun keatas dengan ukur lilit pinggang lebih dari 80 cm (31 - ½ inci).Ia juga bakal menghantui individu obese ini dengan masalah kesihatan sepertidiabetes mellitus type 2,darah tinggi,stress dan sekatan insulin (IR).

ASI atau susu ibu amat penting kepada bayi.Bahkan lebih dari itu ASI juga merupakan hak mutlaq bayi terhadap ibunya selama 2 tahun! Kaum ibu harus mengambil berat untuk menyusui anak mereka. Barangkali mereka berasa ASI tidak lancar dan penyusuan terbantut lalu mengambil langkah mudah dengan menggunakan susu formula sebagai gantian.Sebenarnya ASI akan menjadi lancar dan bertahan sehingga tempoh 2 tahun lebih sekiranya kaum ibu mengetahui teknik-teknik dan posisi menyusu yang betul.ASI juga mampu bertahan lama dengan gaya pemakanan yang sihat dan lengkap.

No comments:

Post a Comment

Hantar Aduan Muslim Disini

http://ho.lazada.com.my/SHEKdp

Popular Posts