Monday, February 21, 2011

Gempar! Cubaan Memberi Muslim Makan Daging Khinzir!

REPUBLIKA.CO.ID, LONDON - Gereja Angelikan Inggeris mendesak sekolah-sekolah untuk memastikan menyajikan makanan non-halal selepas meluasnya produk makanan halal terutama daging yang dipotong sesuai dengan syariat Islam. Bahkan lembaga Kewangan Gereja juga memberi tekanan kepada pasar raya melalui pelaburan berjuta-juta poundsterling untuk tidak menjual produk yang dilabel halal.
Dalam perkembangannya, Inggeris telah menjadi pusat produk halal di Eropah. Posisi itu membuat edaran produk halal di negara itu tersebar luas bermula dari sekolah-sekolah, rumah sakit, pub dan pusat sukan.
Keadaan itu rupanya tidak berkenan dikalangan pengikut Anglikan dengan berbagai alasan. Kebanyakan dari penolakan itu didasarkan pada hak asasi binatang. Menurut mereka, cara Muslim menyembelih haiwan justeru melanggar hak asasi binatang.
Alison Ruoff, seorang ahli senior dari 'parlimen umum' Gereja Sinode mengaku bimbang dengan perkembangan produk halal di Inggeris. "Ada banyak ketakutan yang berpunca dari kewujudan Islam di Inggeris. Sebagai seorang Kristian, anda harus membela nilai-nilai Kristian. Kerana kita tidak sedar telah menyebarkan amalan undang-undang syariah dengan mengambil daging halal," katanya seperti dikutip dari Dailymail.co.uk, pekan lalu.
Forum Kristian Muslim, yang ditubuhkan oleh Uskup Agung Canterbury Rowan Williams empat tahun lalu, mengatakan ada kebimbangan "sejumlah pejabat awam" yang hanya menyediakan produk-produk halal di sekolah-sekolah dan institusi-institusi lain.
"Kami mendesak semua outlet makanan, katering, dan pihak berkuasa awam untuk label makanan halal dengan betul, untuk kepentingan pelanggan pelanggan Muslim dan non-Muslim," imbau dia, 

John Pritchard, Uskup Oxford sekaligus Ketua Dewan Pendidikan, yang menyelia 4,000 sekolah Gereja, mengatakan kepada Sinode Umum di London pekan lalu bahawa arahan telah dihantar ke seluruh negeri. Salah satu isi dari arahan itu untuk 'menukar pembekal daging apabila diketahui pembekalnya adalah seorang Muslim atau memberi label halal'. 
Sementara Pendeta Patrick Sookhdeo, seorang ulama Angelikan yang menjalankan Dana amal Barnabas antarabangsa mengatakan peningkatan konsumsi produk halal merupakan upaya dari Muslim Inggeris untuk 'melaksanakan' undang-undang syariah di Barat.

Red: Ajeng Ritzki Pitakasari Rep: Agung Sasongko

No comments:

Post a Comment

Hantar Aduan Muslim Disini

http://ho.lazada.com.my/SHEKdp

Popular Posts