Wednesday, February 23, 2011

KAPSUL GELATIN KHINZIR - Sihat Badan Rosak Islam

Di Indonesia, gelatin masih merupakan barang import, negera pengimport utama adalah Eropah dan Amerika. Menurut data BPS 1997, secara umum terjadi pemanfaatan dalam industri makanan dan farmasi. Dalam industri farmasi, gelatin digunakan sebagai bahan pembuat kapsul. Dalam industri makanan, gelatin pun sekarang marak digunakan. 

Gelatin adalah produk alami yang diperolehi daripada hidrolisis separa kolagen. Gelatin merupakan protien yang larut yang boleh bersifat sebagai 'gelling agent' (bahan pembuat gel) atau sebagai non gelling agent. Sumber bahan baku gelatin dapat berasal dari lembu (tulang dan kulit jangat), babi (hanya (kulit) dan ikan (kulit). Kerana gelatin merupakan produk alami, maka diklasifikasikan sebagai bahan makanan bukan bahan tambahan makanan. 

Menurut data dari SKW Biosystem sebuah syarikat gelatin multinasional bahawa produk gelatin dunia pada tahun 1999 sebanyak 254.000 ton terdiri daripada sumber kulit jangat sapi sebanyak 28.7%, kulit babi sebanyak 41.4% serta sumbangan tulang lembu sebesar 29.8%, dan selebihnya dari ikan. 

(Lembu adakah disembelih cara Islam??)

Gelatin komersial yang ada di pasaran dikategorikan sebagai gelatin jenis A dan jenis B. Pengelompokan ini berdasarkan jenis prosesnya, iaitu proses perendaman asam dan alkali. Proses perendaman asid menghasilkan gelatin jenis A dan perendaman alkali menghasilkan gelatin jenis B. Gelatin jenis A umumnya berasal dari kulit babi  yang mempunyai titik isoelektrik (titik pengendapan protein) pada PH yang lebih tinggi (7.5 - 9.0) dari PH isoelektrik gelatin jenis b (4.8 - 5.0). Sedangkan gelatin jenis B biasanya berpunca daripada kulit jangat sapi dan tulang lembu. Sedangkan gelatin ikan dikategorikan sebagai gelatin jenis A. dalam perkembangannya, proses pembuatan gelatin yang berasal dari tulang dapat dilakukan juga dengan menggunakan cara asam yang lebih sederhana yang akhirnya juga menggeser PH isoelektrik pada sekitar 5.5 - 6.0. 

Secara ekonomis, proses asid lebih disukai dibandingkan dengan proses alkali. Hal ini kerana perendaman yang dilakukan dalam proses asid relatif lebih pendek iaitu (3-4 minggu) berbanding dengan proses alkali (sekitar 3 bulan). 

Setelah mengalami perendaman bahan dineutralkan untuk kemudian diekstrak dan dipekatkan (evaporasi). Bahan yang telah mengalami pemekatan dikeringkan untuk kemudian mengalami proses penggilingan atau penghancuran menjadi partikel yang lebih kecil atau sesuai dengan standard tertentu. 

Pemanfaatan Gelatin 

Dari data SKW biosystem, penggunaan gelatin dalam industri non pangan sejumlah 100,000 metrics tan digunakan dalam industri pembuatan film foto sebanyak 27,000 tan, untuk kapsul perisian sebanyak 22.600 ton, untuk pengeluaran sarung capsul (Hadr capsul) sebanyak 20.200 ton serta dalam dunia farmasi dan teknikal sebanyak 12.000 ton dan 6.000 ton. 

Global gelatin dalam industri makanan masih menurut sumber di atas adalah sebanyak 154.000 metrics tan, di mana penggunaan terbesar adalah industri konfeksioneri iaitu sebanyak 68.000 ton selanjutnya untuk produk jelli sebanyak 36,000 tan. Untuk industri daging dan susu mempunyai jumlah penggunaan gelatin yang sama iaitu sebanyak 16,000 ton dan untuk kumpulan produk low fat (seperti margarin) dan makanan fungsional (food supplement) memberi sumbangan penggunaan gelatin yang sama iaitu sebanyak 4,000 tan. 

Aplikasi sejumlah gelatin (254.000 metrics tan, 1999) dalam industri makanan (60%) dan non makanan (40%), dikontribusikan oleh gelatin yang bersumber dari babi sebanyak 40% dan lembu (termasuk tulang dan kulit) sebanyak 60%. Pada industri pangan jumlah penggunaan gelatin yang disumbangkan oleh babi sebanyak 27% dan dari lembu sebanyak 33%. Sedangkan untuk industri farmasi yang menggunakan gelatin yang berasal dari babi sebanyak 7% dan yang berasl dari lembu sebanyak 12%. 

Jika ditinjau dari selisih peratusan sumbangan gealtin lembu dan babi dalam industri makanan maupun farmasi peratusan tersebut bukan merupakan selisih yang cukup besar berbanding dengan presentase pelanggan muslim yang hanya boleh menggunakan gelatin yang bersumber dari lembu. 

Gelatin dan Alternatifnya 

Gelatin disebut 'miracle food'. Hal ini disebabkan kerana gelatin memiliki fungsi yang masih sukar digantikan dalam industri makanan maupun ubat-ubatan. Salah satu keunggulan yang paling terkenal adalah boleh memiliki sifat 'melting in the mouth'. Ini sifat yang paling disukai oleh hampir semua pengusaha industri pangan (makanan). 

Namun demikian, tidak bererti gelatin sama sekali tidak boleh digantikan dalam industri pangan maupun farmasi. Global hidrokoloid yang bersumber dari tanaman sudah banyak dikembangkan dalam rangka menggantikan peranan gelatin. Sungguhpun setakat ini hasilnya tidak sesempurna gelatin, tapi sudah cukup memadai. Misalnya ada sebuah syarikat gula-gula chewy yang dulunya menggunakan gelatin, sekarang telah mendapat sijil Halal MUI selepas menggantikan gelatin dengan beberapa sumber hidrokoloid. Jadi, walaupun hasil akhirnya tidak serupa, peranan gelatin boleh digantikan dengan menggabungkan beberapa sumber hidrokoloid. Dan penggunaannya bersifat aman dalam konteks kehalalan kerana berpunca dari tanaman. Selain itu alternatif lain yang saat ini masih terus dikembangkan adalah gelatin yang bersumber dari ikan. 

Sumber: Jurnal Halal LP POM MUI

No comments:

Post a Comment

Hantar Aduan Muslim Disini

http://ho.lazada.com.my/SHEKdp

Popular Posts